maandag 23 april 2012

ding 31

Mash-ups.
Eerst maar gekeken wat Wikipedia zegt over mash-ups. "Een mashup is een webpagina of -applicatie waar gegevens uit meerdere bronnen gecombineerd en gezamenlijk gepresenteerd worden". Op verschillende pagina's vind je dit maar ik wist niet dat het deze naam had.

www.historiekaart.nl doet het niet bij mij. Bij www.watwaswaar.nl  mijn dorp gevonden waar ik ben opgegroeid, vind verschillende kaarten maar wat ik ermee moet dat weet ik niet..... Utrecht van boven, www.hetutrechtsarchief.nl en de site over Amersfoort, www.amersfoortopdekaart.nl vindt ik daarentegen mooie overzichtelijke sites vol informatie die makkelijk te vinden is. Dit komt mede door de mash-ups die gebruikt zijn.
Bij Flickr zie je meteen waar de foto gemaakt is, klik je op de plaatsnaam dan zie je het exacte punt, ook van de camera die gebruikt is vind je alle informatie.
Bij waar ter wereld had ik nog redelijk wat punten maar blijft toch voor mij een gokspel!
De link naar National Trust doet het bij mij niet.
www.poetryatlas.com geeft 10 gedichten in Nederland aan. Jammer is wel dat je die gedichten door copyright niet kunt lezen en er ook geen link naartoe is.
www.tracksonamap.com vind ik een leuk gegeven via de wereldkaart muziek opsporen. Wel jammer dat de muziek uiteindelijk horen erg lang duurt.
Waar ik wel tevreden over was was http://loc.alize.us/  Heb hier Kiev opgezocht en vond meteen erg mooie foto's van deze stad.
Mijn favoriete mash-up blijft toch wel www.marinetraffic.com Hier kan ik zien waar schepen zich bevinden overal op de wereld maar wat ik wel makkelijk vindt ook op de Waddenzee.
Momenteel met de vakantie voor de deur is bv. www.casamundo.nl ook een van de favorieten. Hier kan je meteen zien waar het huisje dat je wilt huren zich bevindt.

1 opmerking:

  1. Hallo Jut68,
    Ja we zijn allemaal wel eens een mash-up tegen gekomen, zonder dat we wisten dat je het zo noemt. Wel prachtig voor ons als gebruikers, dat we zelf niet meer hoeven te "verzamelen", maar dat het -door alle moderne technieken- achter de schermen al voor ons gedaan is. En ook nog altijd up to date!
    Je hebt veel mash-ups bekeken en dus een goed beeld gekregen. Je hebt zelf ook al een aantal favoriete mash-ups. Op onze website heb ik nog wat geschreven over het googleartproject. Ook een heel mooi voorbeeld.
    Groet Yntskje

    BeantwoordenVerwijderen